Сенсорне виховання у дітей 2-3 років

Щоб цілеспрямовано впливати на сенсорику дошкільнят, необхідно знати основні етапи сенсорного розвитку, вміти діагностувати його рівень і співвідносити з віковими особливостями. Серед них такі:

  1. Знайомство з об’єктом за допомогою сприйняття через органи чуття. Дитина тягне в рот, пробує на смак, обмацує, нюхає, оцінює форму і величину.
  2. Формування навичок співвідносити просторове розташування об’єктів, з’єднувати предмети і їх частини. Дитина оцінює розміри об’єктів і їх взаємозв’язку. Для цього потрібно вчити дітей вкладати один предмет в інший (добре підходять гри з пірамідкою), нанизувати намистинки на шнурок, проштовхувати невеликі предмети в різні отвори. Дитина знайомиться зі складовими об’єктами, з поняттям цілого і частин. У цьому йому допоможуть гри з великими пазлами, розрізними картинками, конструктором з 2-4 елементів. На першому етапі дитина здатна зібрати матрьошку з 2 елементів.
  3. Освоєння способів практичного розрізнення властивостей об’єктів. Дошкільник вчиться порівнювати два схожих предмета шляхом практичних дій: накладання один на інший, співвідношенням форми і кольору. На другому етапі дитина здатна зібрати матрьошку з 3 елементів.
  4. Формування маніпуляторних дій з предметом на основі багаторазового повторення. Після практичних маніпуляцій з предметом дитина здатна візуально співвіднести величину і форму об’єктів, використовуючи тільки розумові операції. Він може групувати предмети за однією ознакою, підбирати 3 предмета за заданим зразком, здатний розкласти об’єкти від меншого до більшого. На цьому етапі дошкільник збирає п’ятимісну матрьошку.
  5. Ускладнення умов для виконання дій, які вимагають співвіднесення за однією з ознак. Дитина групує предмети за кількома ознаками, здатний співвіднести між собою 6 і більше квітів, візуально підбирає пару об’єкту за заданими характеристиками.
  6. Використання вивчених дій у вирішенні практичних і пізнавальних завдань. Дитина здатна відтворити отримані знання і навички, диференційовано сприймати властивості об’єктів, застосовувати предметні еталони у вирішенні поставлених завдань. На цьому етапі дитина 3 років може правильно зібрати пірамідку з 8 кілець в порядку убування їх величини.

Сенсорне виховання — цілеспрямоване дидактичний вплив на системи почуттів дошкільнят, яке ускладнюється з кожним новим етапом становлення сенсорики. Створення умов для різнобічного розвитку органів почуттів — завдання батьків і вихователів дошкільних освітніх і розвиваючих установ.

У нашій групі ми з дітьми використовуємо "Сенсорне сонечко". У цьому осередку діти вчаться групувати предмети за кольором, формою, здійснюючи одночасний вибір форм і кольорів, порівнюють різні предмети за цими ознаками. Вчаться застібати гудзики, кнопки, змійки, гачки, протягувати тасьму в отвори, порівнювати площинні та об'ємні форми в практичних діях з предметами. безперечно цей осередок сприяє розвитку дрібної моторики, тактильних відчуттів, уточненню рухів пальців рук.

/Files/images/яслі-02-04_08-33-00-924.jpg

Майстер-клас для батьків ясельної групи
"Сенсорний розвиток дітей у домашніх умовах"

Мета: допомогти батькам з мінімальними затратами сил і часу здійснювати цілеспрямовану роботу з розвитку дрібної моторики і сенсорного розвитку дітей раннього віку в домашніх умовах.

Завдання:

1. Познайомити батьків з поняттям «сенсорні еталони».

2. Познайомити з іграми і вправами, спрямованими на формування сенсорних еталонів та розвиток дрібної моторики руки, які можна організувати в домашніх умовах.

3. Створення умов для зміцнення співпраці між дитячим садом і сім'єю та розвитку творчих здібностей дітей і батьків.

4. Виготовлення дидактичних ігор для розвитку сенсорних здібностей у дітей.

Сенсорний розвиток дитини - це розвиток його сприйняття і формування уявлень про зовнішні властивості предметів: їх форми, кольору, величини, розташування у просторі, а також запах, смак, нюх, тактильні відчуття.

Значення сенсорного розвитку в ранньому дитинстві важко переоцінити. Саме цей вік найбільш сприятливий для вдосконалення діяльності органів чуття, формування сенсорних еталонів: колір, форма, величина, накопичення уявлень про навколишній світ.

Що люблять більше всього на світі робити діти? Звичайно, грати! Діти грають удома, в дитячому саду, на вулиці, у гостях. Будь-яке захоплююче заняття позначається для них словом «гра». Через гру дитина пізнає навколишню дійсність, свій внутрішній світ.

У дитячому віці за допомогою гри розвиваються органи почуттів малюка, відбувається накопичення зорових, слухових, тактильних, смакових відчуттів. У цей період закладається основа пізнавальної діяльності та фізичної активності дитини. Малюк із захопленням досліджує предмети, які його оточують, застосовуючи при цьому всі доступні йому способи: розглянути, помацати, спробувати на смак. З віком гра стає більш осмисленою, предметною, але її мета - пізнання світу, залишається незмінною.

І сьогодні, шановні батьки, я хочу запропонувати вам дуже прості, але в той же час дуже цікаві, а головне пізнавальні ігри, які ви можете організувати з дітьми прямо на кухні. А найголовніше, що такі ігри не вимагають особливої

підготовки, а матеріалом для ігор послужить те, що легко знайти в будинку кожної господині.

1. Гра з прищіпками.

Ця гра позитивно впливає на:

- розвиток дрібної моторики обох рук;

- координацію рухів та зору.

Ваш малюк навчиться:

- розрізняти кольори;

- розуміти назви дій;

- чергувати предмети за кольором.

Доберіть різнокольорові пластмасові прищіпки. Це збагатить тактильний досвід вашого малюка (прищіпки мають легко розкриватися) з картону вирізати силуети квіточки, сонечка, їжачка тощо та запропонувати дитині зробити для квіточки пелюстки, для сонечка - промінчики, для їжачка - голочки з прищіпок. Весь час потрібно коментувати свої дії та називати колір прищіпок.

2. Гра «Пісочниця» на кухні.

Візьміть піднос або пластикову ємкість. Тонким рівномірним шаром насипте в нього будь-яку дрібну крупу, наприклад манку. Проведіть пальчиком дитини по крупі. Вийде яскрава контрастна лінія. Дозвольте маляті самому намалювати кілька ліній. Потім спробуйте разом намалювати які-небудь предмети (паркан, дощик, хвилі), літери. Таке малювання сприяє розвитку не тільки дрібної моторики рук, але і масажує пальчики Вашого малюка. І плюс до всього розвиток фантазії і уяви. Можна насипати занурити в манку різні предмети і запропонувати дитині їх відшукати.

3. Гра «Мозаїка з пробок».

Підберіть пробки різного кольору та розміру, а ще можна використати різнокольорові ґудзики. Спочатку викладіть малюнок самі, потім попросіть малюка зробити теж саме самостійно. Після того, як дитина навчиться виконувати завдання без вашої допомоги, запропонуйте йому вигадувати свої варіанти малюнків. З пробкової мозаїки можна викласти метелика, сніговика, м'ячики, намисто тощо. Також можна взяти звичайні шнурки та запропонувати дитині нанизати пробки, чергуючи їх за кольором та розміром.

У таких іграх ми закріплюємо формування сенсорного еталона - колір, а якщо використовувати ґудзики, то і сенсорного еталона - форма (коло, квадрат, трикутник, овал).

4. Гра «Губки для миття посуду

- це яскраві і легкі «кубики». Діти із задоволенням збирають будинки, доріжки, башточки з таких незвичайних цеглинок.

5. Гра «Пірамідки»

- вже з півроку дитина починає цікавитися цією іграшкою і це добре, оскільки вона:

- сприяє розвитку дрібної моторики;

- координації рухів;

- розвитку логіки, мислення;

- ознайомленню з кольором, величиною.

6. Гра «Великі мозаїки, пасочки»

- вкладки різної форми і розміру. Діючи з цими іграшками, діти вчаться співвідносити окремі деталі за їх формою, кольором, величиною, положенням в просторі.

7. Ігри з крупами.

Діти дуже люблять ігри з крупами, це не тільки приємні тактильні відчуття і самомасаж, але і можливість трохи побешкетувати. Але тут дуже важливо пам'ятати про техніку безпеки, адже ми маємо справу з дрібними частками. Треба стежити, щоб у ході гри діти нічого не брали в рот, тому частіше у своїй роботі я використовую квасолю і більш великі крупи.

Отже, давайте трохи пограємо! У глибоку ємність насипати квасолю і запускаємо в неї руки, вдаємо, ніби ми починаємо місити тісто, примовляючи:

Місимо, місимо тісто,

Є в печі місце.

Будуть-будуть з печі

Булочки і калачі.

А якщо використовувати квасолю і горох разом, тоді дитині можна запропонувати відокремити маленьке від великого - знову таки її Величність Сенсор ика!

Я вже говорила, що сенсорний розвиток і розвиток дрібної моторики в таких іграх, нерозривно пов'язані один з одним. Запропонуйте дитині, а зараз спробуйте самі, виконати ось таку вправу - треба взяти 1 квасолинку великим і вказівним пальцем, потім великим і середнім, потім - великим і безіменним... виходить?, а діткам це виконати дуже важко! Ну, а якщо вдома ви будете влаштовувати ось такі тренування, то дрібна моторика вашої дитини буде розвиватися набагато швидше. А якщо в кінці гри дитина відкопала «скарб» (маленька іграшка або цукерка), повірте, захопленню не буде меж!

8. Сьогодні ми з вами зробимо для наших дітей дидактичну гру «Знайди пару».

У цій грі діти вчаться:

- співвідносити предмети за геометричними фігурами (шляхом порівняння їх один з одним за кольором);

- вдосконалюють зорове сприйняття, увагу, мислення, мовлення.

Для цього нам потрібно вирізати силует рукавички з картону різного кольору та наклеїти на них геометричні фігури. Наприклад, на одній коло і трикутник, на іншій - коло та квадрат, на третій - два трикутники тощо.

Я сьогодні познайомила Вас лише з малою частиною того, чим ви можете зайняти ваше дозвілля з дитиною вдома. Включайте свою фантазію і найголовніше, не втомлюйтеся постійно розмовляти з вашими малюками, називайте всі свої дії, явища природи, кольору і форми. Нехай дитина знаходиться в постійному потоці інформації, не сумнівайтеся, це його не втомить. Чим безпосередніше буде навчання, тим легше і швидше воно буде проходити. Спонукайте дитину до гри наскільки це можливо, грайте з малюком у розвиваючі та веселі ігри, беріть участь в ігровому процесі. Це буде відмінним способом для встановлення міцного зв'язку між вами і вашою дитиною!

"Дітей вчить те, що їх оточує" Марія Монтессорі

Для наймолодших вихованців найцікавішими є ігрові заняття з доступним сюжетом і практичною діяльністю. Щоб підтримувати увагу й інтерес дітей під час занять створюємо простий сюжет з ляльками, дослідами та веселими пісеньками - усі ці "ключики" мотивують малят застосовувати набуті знання і забезпечують ситуацію успіху для кожного

Чому конструктор LEGO найвідоміша

іграшка в світі?

Тому що LEGO безперечно найрозвиваюча гра і її користь не можна недооцінити.

Дрібна моторика

Розвиток дрібної моторики дитини одна з першочергових задач батьків. Моторика рукпрямим чином впливає на розвиток мови. Це легко пояснюється тим, що в корі головного мозку людини, відділи, які відповідають за розвиток дрібної ручної і артикуляційної моторики, знаходяться дуже близько один до одного, так само між ними спостерігається тісний взаємозв'язок. Тобто, розвиваючи тонку ручну моторику у дітей, ми тим самим стимулюємо розвиток їх мови.

Розвиток мовлення

Крім розвитку мови через стимуляцію дрібної моторики, конструктор LEGO дозволяємо дітям опановувати навичкам спілкування безпосередньо під час гри. Завдяки дорослому, який бере участь у грі, дитина знайомиться з новими словами, формами, кольорами і т.д. Коли дитина зацікавлена в процесі гри, то і розвивати її мову набагато простіше. Дитина будує прості речення, може просити дорослого дати їй ту чи іншу частину контрутораабо попросити про допомогу створити щось з нього.

Розвиток структурно логічного мислення

Як відбувається процес збору чого-небудь з конструктора? Для початку потрібно або показати дитині картинку з формою, яку потрібно створити або просто попросити зібрати будиночок, машинку, робота і т.д. Або ж дитина сама планує і збирає то що їй хочеться. У будь-якому з цих випадків відбувається складна розумова діяльність дитини. Щоб отримати правильний результат, потрібно добре логічно подумати і спланувати кожен хід. Які частини повинні бути в основі конструкції, якої форми і якого кольору, які в середині і які у верхній частині і т.д.

Розвиток креативного мислення дитини

Дитина самостійно будує стратегії, знаходить ідеї і підходи до вирішення конкретних завдань, в нашому випадку завданнями виступає створення об'єктів з конструкторів. Розвиток креативного мислення в ранньому віці допомагає дитині формувати власну думку, добувати і застосовувати знання, знаходити нестандартні рішення будь-яких проблем. Дитина, що має навички креативного мислення швидко реагує на будь-яку проблемну ситуацію, оперативно знаходячи правильний і нестандартний вихід.

Розвиток уваги і терпіння

Процес збору конструктора LEGO не вимагає особливоїшвидкості реакції, навпаки, дитині потрібно добре сконцентрувати свою увагу і не поспішаючи, обмірковуючи кожен крок, працювати над створенням своєї задумки. Особливо, якщо дитина створює об'єкт по заданій інструкції у вигляді картинки. Дивлячись на картинку, дитина відтворює малюнок тільки вже в більш об'ємному варіанті. Терпіння дитина проявляє в тих випадках, коли їй доводиться переробляти, виправляти, коректувати вже зібране спорудження.

Розвиток уяви

Дитина може створити з величезної кількості найрізноманітніших деталей LEGO все що тільки прийде їй в голову. Будь-які ідеї легко втілити в реальність! Неіснуючу тварину, чарівний світ, казкові картини і т.д.

Перераховані вище переваги не можуть не підтверджувати всесвітню любов до конструктора LEGO. Це не просто іграшка, це досить серйозний інструмент для раннього розвитку дітей. Останнім часом, все більше психологів стверджує, що не варто навантажувати дитину з раннього віку навчанням, так як жодним чином це не впливає на подальше благополуччя дитини в освіті, а навпаки применшує його майбутні освітні можливості. Дитині потрібно якомога довше давати можливість бути дитиною. При цьому, не залучаючи дитину з ранніх років в реальне навчання, як наприклад, математика, рідна мова, англійська і т.д., можна і навіть потрібно стимулювати розвиток дитини та її психічні процеси, такі як сприйняття, увага, пам'ять, мислення і т.д. І саме ігри такого характеру як всілякі конструктори ідеально підходять для такого ненав'язливого розвитку.

Не варто обмежувати користь від взаємодії з LEGO тільки для дітей раннього та дошкільного віку. Діти молодшого шкільного віку при іграх з LEGO виносять не менш користі.І розвиток креативного мислення, і розвиток творчого потенціалу, уваги і логічного мислення. Більше того, в більш старшому віці, діти, граючи з конструктором групами, активно розвивають навички комунікації. Разом будують стратегії гри, вигадують персонажів і історії, підказують один одному і спілкуються.

Дуже важливо не забувати і про дітей з особливостями розвитку.Конструктор є ідеальним інструментом для занять як з фахівцем, так і для домашніх ігор для таких дітей. Кожен психолог, дефектолог, сурдопедагог, тифлопедагог та інші фахівці завжди мають в арсеналі своїх інструментів для занять конструктор! Незаперечним є той факт, що замінити конструктор для роботи з дітьми з особливостями розвитку дуже складно. Тактильна стимуляція, візуальна стимуляція, розвиток моторики та навичок комунікації - це тільки короткий список переваг для занять в рамках корекційних і розвиваючих занять.

Кiлькiсть переглядiв: 184

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.